Öğretici metinler
bakımından bu dönemde büyük ilerlemeler kaydedilmiş; deneme, makale, gezi yazısı, hatıra, fıkra, eleştiri… alanlarında önemli eserler
verilmiştir.
Bilgi verme, düşündürme, açıklama amaçlanmış; metnin
yapısı dil ve anlatımı, kullanılan motifler bu amaçlara göre belirlenmiştir.
Kurtuluş Savaşı’ndan yeni çıkmış olan ülkenin Atatürk ilke ve inkılâpları doğrultusunda büyük bir kalkınmaya girişmesi sonucunda millete ve milletin kültürüne yönelinmiş, Anadolu ve Anadolu insanı konu edilmiştir.
Öğretici metinlerde günlük konuşma dilindeki Türkçe sözcükler, halk söyleyişlerindeki tamlamalar kullanılmış; Arapça ve Farsça sözcüklere fazla yer verilmemiştir.
Bu dönem yazarları, öğretici metinlerde terim ve kavramları, gündelik hayata ait sözcük ve sözcük gruplarını kullanarak edebi bakımdan güçlü bir anlatıma ulaşmayı amaçlamışlardır.
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı öğretici metinlerinde yazı dilinin konuşma diline yaklaştırılması, açık ve sade bir dilin kullanılması okura daha fazla ulaşılmasını sağlamıştır.
Kurtuluş Savaşı’ndan yeni çıkmış olan ülkenin Atatürk ilke ve inkılâpları doğrultusunda büyük bir kalkınmaya girişmesi sonucunda millete ve milletin kültürüne yönelinmiş, Anadolu ve Anadolu insanı konu edilmiştir.
Öğretici metinlerde günlük konuşma dilindeki Türkçe sözcükler, halk söyleyişlerindeki tamlamalar kullanılmış; Arapça ve Farsça sözcüklere fazla yer verilmemiştir.
Bu dönem yazarları, öğretici metinlerde terim ve kavramları, gündelik hayata ait sözcük ve sözcük gruplarını kullanarak edebi bakımdan güçlü bir anlatıma ulaşmayı amaçlamışlardır.
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı öğretici metinlerinde yazı dilinin konuşma diline yaklaştırılması, açık ve sade bir dilin kullanılması okura daha fazla ulaşılmasını sağlamıştır.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE
OLUŞTURULAN ÖĞRETİCİ METİNLERDE YAPI, DİL, ANLATIM VE TEMA
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında oluşturulan öğretici
metinler dil ve anlatım açısından, iyi bir metinde olması gereken; açıklık,
duruluk, yalınlık, akıcılık gibi özellikleri taşır. Metinlerin anlatımında dil,
sade ve tutarlıdır. Çünkü okuyucu kitlesi olarak Anadolu insanı hedeflenmiştir.
Süslü ve sanatlı söyleyişler bu dönem ürünlerinde yer almamaktadır. Eserlerde
yaşayan Türkçe kullanılmıştır. Sadeleşen Türkçe sayesinde daha fazla okura
ulaşılmıştır.
Cumhuriyet dönemi öğretici metinlerinde ele alınan sosyal hayat unsuru, batı kültür ve medeniyetinin örnek alınmasıyla oluşturulmaya çalışılan sosyal hayattır. Bu dönemde eserlerde batılılaşmanın fikrî alt yapısı hazırlanırken yanlış batılılaşmaya da karşı durulmuştur.
Cumhuriyet dönemi öğretici metinlerinde yapı belli bir tema etrafında bir araya gelen birimlerin oluşturduğu yapıdır. Bu yapı oluşturulurken; düz yazı tercih edilmiş, düşünceler giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşan bir plan dâhilinde ifade edilmiştir.
Yine bu döneme ait öğretici metinlerde tema olarak milli konular, Anadolu’ya yönelme ve doğru bir şekilde gerçekleştirilecek batılılaşma düşüncesi eserlerde işlenmiştir.
Cumhuriyet dönemi öğretici metinlerinde ele alınan sosyal hayat unsuru, batı kültür ve medeniyetinin örnek alınmasıyla oluşturulmaya çalışılan sosyal hayattır. Bu dönemde eserlerde batılılaşmanın fikrî alt yapısı hazırlanırken yanlış batılılaşmaya da karşı durulmuştur.
Cumhuriyet dönemi öğretici metinlerinde yapı belli bir tema etrafında bir araya gelen birimlerin oluşturduğu yapıdır. Bu yapı oluşturulurken; düz yazı tercih edilmiş, düşünceler giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşan bir plan dâhilinde ifade edilmiştir.
Yine bu döneme ait öğretici metinlerde tema olarak milli konular, Anadolu’ya yönelme ve doğru bir şekilde gerçekleştirilecek batılılaşma düşüncesi eserlerde işlenmiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder